Sunday 28 June 2015

It's Fasting Day



Assalamualaikum semua dan selamat sejatera...semoga semua sihat belaka.. ;))

Hari ini  Ell rasa masih belum terlambat untuk Ell ucapkan salam Ramadan kepada seluruh umat Islam di dunia ini.. Inilah bulan yang dinantikan oleh semua muslim dan muslimah. Oleh itu, kita kenalah bijak untuk gunakan peluang yang ada ini untuk dapatkan gaji lebih atau bonus dekat akhirat nanti..


Samalah macam kita berkerja mestilah nak bonus kan?  Apa kita buat nak dapat bonus? Kerja keras..kerja lebih masa..guna duit tu untuk apa yang kita nak buat..tapi bulan ramadan ini special sebab bulan ini sahaja yang banyak peluang untuk kita topup apa yang patut..masa inilah masa yang relax dan betul-betul boleh fokus untuk buat semua amal jariah..masa bulan lain lain nanti dah busy balek buat kerja lain.


Bagi Ell normal lah kalau sebelum ini malas betul   nak gerak pergi solat awal, malas nak buat kerja, suka cakap bukan-bukan macam bual-bual kosong dekat mana-mana tempat lepak, suka marah-marah and maki orang tidak tentu fasal dan banyak lagi perkara-perkara negatif berubah menjadi positif. Daripada malas terus rajin, banyak cakap jadi kurang sikit cakap nye..macam2 ragam boleh tengok sebab masing2 semua seakan  insaf..


Tapi pelik kalau bulan puasa ini jugak tiada apa-apa perubahan...perangainya sama saje macam bulan  tak puasa..sebab semua sedia maklum bila bulan puasa syaitan dirantai, diikat..so,kita sepatutnya tiada halangan nak buat benda baik sebab tidak dihasut syaitan pun cumaa nafsu kita sahaja. Kalau buat jugak itu maknanya nafsu kita sudah kawal minda dan hati kita sendiri. So,time inilah kau orang kena belajar untuk kawal nafsu  supaya tidak mudah terpengaruh dan kekalkan serta teruskan sampai bila-bila..


Itu sahaja yang  ell nak cakap sebab tak boleh lama2 sangat nih..semoga bermanfaat untuk sesiapa yang membaca walaupun tak banyak dan biasa-biasa sahaja..semoga ell dapat menaip kat  sini lagi and tak tahu bila..sebab sibuk sangat..okay bye..Assalamualaikum semua..















1 comment: